معروف‌ترین بازی‌هایی که در گلوبال گیم جم ساخته شده‌اند

چند هفته بیش‌تر به برگزاری رویداد گلوبال گیم جم باقی نمانده است. همان‌طور که می‌دانید گلوبال گیم جم (Global Game Jam) یک رویداد بین المللی بازی‌سازی ۴۸ ساعته است که در آن هزاران نفر از بازی‌سازهای دنیا برای یک تم واحد بازی می‌سازند. وقتی در گلوبال گیم جم شرکت می‌کنید، در واقع روال تولید یک بازی را از فاز ایده‌پردازی تا تکمیل و انتشار در کم‌ترین زمان ممکن طی می‌کنید. همین فشار زمانی کمک می‌کند تا تجربیات خوبی در فازهای مختلف بازی‌سازی مانند ایده‌پردازی، پروتوتای زدن، تکمیل نسخه‌های آلفا و در نهایت انتشار نهایی کسب کنید که در حالت عادی ممکن است چندین ماه برای بازی‌های تجاری با ابعداد بزرگ‌تر طول بکشد.

با این که بازی‌های گیم جم معمولا با هدف تجاری شدن تولید نمی‌شوند اما معمولا ایده‌های بسیار ناب و خلاقانه‌ای در میان این بازی‌ها دیده می‌شود که خالقان آن ایده‌ها تصمیم می‌گیرند بازی‌ را تبدیل به یک عنوان تجاری کنند. بازی‌های موفق زیادی هستند که ایده‌ی اصلی‌شان در یک گیم جم یک یا دو روزه به وجود آمده و بعدا به موفقیت‌های تجاری تبدیل شده. در این مقاله به تعدادی از این بازی‌ها اشاره می‌کنیم.

 

Surgeon Simulator 2013

 

یکی از معروف‌ترین بازی‌هایی که در گلوبال گیم جم ساخته شده همین شبیه‌ساز عمل جراحی است. در این بازی شما نقش یک آدم عادی را بازی می‌کنید که به دلایلی مجبور به انجام عمل جراحی است و باید مانند پزشکان حاذق کار جراحی را انجام بدهد. معمولا هم نتیجه‌ی خوبی به همراه ندارد! این بازی بعد از موفقیت در گلوبال گیم جم تبدیل به یک بازی کامل شده و در استیم منتشر شد و نزدیک به ۲ میلیون نسخه فروخته است!

 

Keep Talking and Nobody Explodes

 

این بازی در گلوبال گیم جم سال ۲۰۱۴ ساخته شد و آنقدر مورد توجه گیمرها قرار گرفت که سازنده‌ها تبدیلش کردند به یک بازی کامل و برای استیم، Playstation VR و اندروید بازی را منتشر کردند. این بازی را باید به صورت چند نفره بازی می‌شود. در آن یک نفر جلوی یک بمب قرار می‌گیرد و باید در مدت زمان محدودی بمب را خنثا کند. برای این کار باید با دقت چیزی که روی بمب می‌بیند را برای دیگران تعریف کند تا آن‌ها بتوانند راه صحیح خنثا کردن بمب را از روی دفترچه‌ی راهنما پیدا کنند.

 

Super Hot

بازی Super Hot نتیجه‌ی خروجی یک گیم جم هفت روزه‌ی بازی‌های اول شخص با نام 7 Day First Person Shooter Game Jam است که پس از موفقیت در این گیم جم تبدیل به یکی از معروف‌ترین بازی‌های مستقل چند سال اخیر شد. سازنده‌های بازی بعد از تمام شدن گیم جم تصمیم گرفتند Super Hot را کیک استارت کنند و در کمتر از یک هفته توانستند بیش از ۱۰۰ هزار دلار برای کمپین کیک استارتر جمع کنند.

 

Celeste

 

بازی Celeste که امسال توانست جزو درخشان‌ترین بازی‌های سال ۲۰۱۸ باشد در یک گیم جم متولد شد. سازنده‌های بازی یعنی Matt Thorson و Noel Berry یک نسخه‌ی ساده از Celeste را در این گیم جم ساختند که ۳۰ مرحله بیش‌تر نداشت ولی ایده‌ی اصلی بازی کاملا در آن پیاده شده بود. بازی Celeste توانست در Game Awards 2018 جایزه‌ی بهترین بازی مستقل سال را از آن خودش کند و جزو نامزدهای بهترین بازی سال ۲۰۱۸ در کنار بزرگانی مانند God of War و Red Dead Redemption قرار بگیرد.

 

Goat Simulator

این بازی اصلا قرار نبود تبدیل به یک بازی تجاری بشود و در واقع در گیم جم داخلی شرکت Coffee Stains Studio و محض تفریح و خنده تولید شد. اما به خاطر شبکه‌های اجتماعی و به خصوص یوتیوب آنقدر مورد توجه گیمرها قرار گرفت که چیزی نزدیک به ۱۲ میلیون دلار درآمد تولید کرده است! جالب است که بدانید که بازی‌های دیگر استودیوی Coffee Stains روی هم ۵ میلیون دلار نفروخته‌اند. در حال حاضر Goat Simulator را می‌شود تقریبا روی همه‌ی پلتفرم‌های ممکن بازی کرد.

 

سایر مقالات آواگیمز درباره گلوبال گیم جم :

چک لیست شرکت در گلوبال گیم جم

خلاصه‌ای از گلوبال گیم جم ۲۰۲۰ آواگیمز