پیشنهاد آواگیمز برای رشد صنعت بازی: تشکیل صندوق سرمایه‌گذاری و ایجاد مثلت همکاری

در روز چهارشنبه، یکم آبان ماه ۹۸، در رویداد « شب‌ نشینی آواگیمز »، میزبان یکصد نفر از برترین بازیسازان کشور، بازیگران کلیدی صنعت بازی و سرمایه‌گذاران مطرح کشور بودیم. هدف این دورهمی دوستانه که در هتل همای تهران برگزار شد، این بود که علاوه بر ایجاد فرصتی برای گپ‌وگفت و شبکه سازی، اخبار و پیشنهادات تازه آواگیمز را با مهمانان‌ در میان بگذاریم.

حسین مزروعی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری و نشر بازی آواگیمز، در ابتدای سخنرانی خود، از اقتصاد بازی‌های دیجیتال در جهان صحبت کرده و توضیح داد که در برابر بازار جهانی ۱۵۲ میلیارد دلاری بازی در سال ۲۰۱۹، ایران به دلایل متفاوت زیرساختی و تخصصی، سهم اندکی را از این بازار در اختیار دارد. 

avagames gathering

اما طبق آمار کافه بازار، رشد درآمد سالانه صنعت بازی در کشورمان ۶۰٪ است؛ در حالی که این درآمد در جهان، رشدی حدود ۱۰٪ دارد. این تفاوت هم به دلیل هزینه تولید بسیار پایین‌تر در ایران نسبت به دیگر کشورهاست. همین موضوع، آینده روشن این حوزه را در کشور نمایش می‌دهد. 

 

شرکت آواگیمز در تمام سال‌های فعالیت خود، تلاش کرده که در ابتدا تحت عنوان شتابدهنده و اکنون در نقش ناشر بازی، به سهم خود قدم مثبتی را در رشد صنعت بازی ایران بردارد. از جمله این فعالیت‌ها می‌توان به فراهم‌سازی شرایط برای آشنایی سرمایه‌گذاران با بازیسازان، جذب تیم‌های توانمند و اجرای فرایند منتورشیپ، سرمایه‌گذاری و شتابدهی اشاره کرد. 

همچنین اجرای مستقیم یا همکاری در اجرای رویدادهای متعدد، از دستاوردهای مؤثر این شرکت محسوب می‌شود. رویدادهای کافه گیمز، گلوبال گیم جم، کژوال کمپ، جایزه بازی‌های جدی و پیچ فست در TGC از این جمله هستند. 

بر بستر ساختار برنامه‌ریزی‌شده و هدفمند آواگیمز، رشد مداومی حاصل شد که به مجموعه‌ای از داستان‌های موفقیت انجامید. مانند:

  • موفقیت بازی لین در کسب جایگاه Game of the Day اپ استور اپل در همه‌ی کشورها و دریافت جوایز و دیپلم‌های متعدد از جشنواره‌های داخلی، 
  • موفقیت بازی منچرز در کسب دومین جایگاه در «پرفروش‌ترین بازی‌های کافه بازار»،
  • موفقیت بازی هارمونی در کسب جوایز بین‌المللی و کسب جایگاه پیشنهاد ویژه‌ی سردبیران گوگل پلی،
  • موفقیت بازی دبرنا در کسب ورود به فهرست پرفروش‌ترین بازی‌های کافه بازار.

avagames gathering

با توجه به موفقیت‌ها و تجربیاتی که این شرکت طی سال‌های گذشته کسب کرده، اکنون تمرکز خود را روی نشر بازی قرار داده و مجموعه خدماتی از جمله انتشار مستقیم، تسهیل شرکت در نمایشگاه‌های خارجی، آموزش‌های تخصصی نشر، اتصال به شبکه رسانه‌ها و مطبوعات، اتصال به ناشران خارجی، برگزاری و شرکت در جشنواره‌ها، تسهیلات اطلاع‌رسانی و بازاریابی را به شرکت‌های تحت فرایند نشر خود ارائه می‌دهد. 

 

مزروعی در این شب‌نشینی، از پیشنهاد مشارکتی جدید آواگیمز، تحت عنوان «مدل همکاری سه‌جانبه» رونمایی کرد که بین بازیساز، ناشر و سرمایه‌گذار اتفاق خواهد افتاد و هدف اصلی آن ایجاد سهولت برای هر سه ضلع جهت رسیدن به بازی‌های موفق با اولویت انتشار در بازار داخلی است. 

تجربه نشان می‌دهد با توجه به اینکه سرمایه‌گذاران آشنایی کافی با صنعت بازی ندارند، ریسک بالایی را برای ورود به این حوزه متصور هستند. همچنین بسیاری از بازیسازان به جامعه سرمایه‌گذار دسترسی ندارند، از نگرانی‌های آن‌ها آگاه نیستند یا از محدودیت‌ها و الزامات بازار بی‌اطلاعند. لذا در این طرح مشارکتی، آواگیمز در نقش ناشر، علاوه بر بررسی صلاحیت بازیسازان متقاضی، تجربه خود را از تولید و نشر در اختیار هر دو ضلع دیگر قرار می‌دهد تا هم ریسک سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کند، هم بازیساز بتواند تمرکز خود را بر کار تخصصی تولید خود قرار دهد. 

avagames gathering

هرچند خود سرمایه‌گذارها هم می‌توانند پروژه‌های مورد نظر را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کنند. در واقع آواگیمز بیشتر از آن که در نقش تصمیم‌گیرنده ظاهر شود، به عنوان تسهیل‌کننده ایفای نقش خواهد کرد.

وی توضیح می‌دهد با توجه به اینکه سرمایه‌گذاری روی بازی مقوله جدیدی است، آواگیمز ممکن است در ابتدای این راه، برای کمک به تیم سازنده، مدیریت پروژه بازی‌های پذیرفته شده را هم به عهده بگیرد.

 

مدیرعامل آواگیمزهمچنین پیشنهاد ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری را در حوزه بازی برای مهمانان مطرح کرد تا سرمایه‌گذارانی که علاقه‌مند هستند، بتوانند سرمایه خود را در صندوق قرار داده و سرمایه‌های انباشت شده میان پروژه‌های مختلفی که تایید صلاحیت شده‌اند توزیع شود.  

مزروعی تاکید کرد با توجه به رشد بالایی که در انتظار بازار بازی ایران است، دلیلی برای رقابت وجود ندارد و آواگیمز آماده است تا در کنار هر مجموعه دیگری باشد که توان ارائه خدماتی مانند ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری یا حتی شتابدهی بازی را دارند. وی حتی تمایل خود را برای به اشتراک‌گذاری اطلاعات و تجربیات تیم از بازار، اعلام نمود. مزروعی معتقد است بدین ترتیب است که در کنار هم خواهیم توانست از مزایای توسعه این حوزه بهره ببریم. 

 

در پایان، دو مهمان گرانقدر، آقای امیرحسین فصیحی از بازیسازان موفق کشورمان و آقای عباس اسپید، مدیر توسعه کسب‌وکار کافه بازار، از اهمیت جایگاه ناشر و مزایا و محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه بازی سخن گفتند. 

 

خلاصه این رویداد را در سایر رسانه ها بخوانید