توصیه‌هایی برای ارائه‌ی بهتر پروژه به ناشر

ساختن بازی اصلا کار ساده‌ای نیست. برای ساخت و عرضه‌ی یک بازی باید هزار و یک مشکل فنی و طراحی را حل کنید تا محصول نهایی به سرانجام برسد. اما ارائه دادن درست محصولی که ساخته‌اید هم به اندازه‌ی ساخت خود محصول دشوار است. در واقع اگر بهترین بازی دنیا را هم داشته باشید اما نتوانید به صورت کامل به ناشر (یا سرمایه‌گذار) ارائه بدهید، ممکن است زحمات‌تان هدر برود.

 

اگر قرار است جزء تیم‌هایی باشید که پروژه‌های‌شان را برای آواگیمز ارائه می‌دهند (یا پیچ (Pitch) می‌کنند)، بد نیست این توصیه‌ها را بخوانید تا هم در روز ارائه بتوانید دستاوردها و ویژگی‌های خاص بازی‌تان را بهتر توضیح دهید و هم در آینده در مواجهه با ناشرهای دیگر آماده باشید.

توصیه‌‌هایی برای ارائه بهتر پروژه یا بازی به ناشر

از جای درست شروع کنید

مهم‌ترین نکته در هنگام ارائه کردن یک محصول به مخاطب این است که تصویر درستی از محصول‌تان در ذهن طرف مقابل بسازید. معمولا شروع کردن از داستان بازی، ویژگی‌های فنی، آرت استایل و جزئیات این چنینی، تصمیم درستی نیست! سعی کنید ابتدا در چند جمله‌ی اول تصویر درستی از بازی در ذهن ناشر ایجاد کنید. بعد با دادن جزئیات، می‌توانید بخش‌های مختلف این تصویر را کامل کنید. 

 

مهم‌ترین ویژگی بازی را پیدا کنید

«این بازی چه ویژگی‌ خاصی دارد که ممکن است به فروش و درآمدزایی منجر شود؟»

ناشری که دارید راجع به بازی‌تان با او صحبت می‌کنید، در تمام مدت به همین سوال فکر می‌کند. جواب این سوال هم این نیست که «بازی ما زیرساخت فنی خیلی خوبی دارد» یا «بازی ما بسیار خلاقانه است و مشابه آن تا به حال ساخته نشده». به صورت خاص جواب دوم برای کسی که می‌خواهد بیزنس کند چندان جذاب نخواهد بود. ناشرها معمولا دل‌شان می‌خواهد چیزی را ببینند که نمونه‌ی موفق‌اش در بازار وجود دارد؛ اما شما به این نمونه‌ی موفق، خلاقیتی اضافه کرده‌اید که آن را از دیگر محصولات (به خصوص همان نمونه‌های موفق) متمایز می‌کند. 

اولین چیزی که در هنگام پیچ کردن برای ناشر باید بیان کنید همین مهم‌ترین ویژگی بازی است.

 

از جزییات پرهیز کنید

بسیاری از بازی‌سازها در هنگام ارائه به ناشر، ناخودآگاه دنبال گفتن جزئیاتی از کارشان هستند که برای خودشان بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است و احتمالا در هنگام درست کردن آن ویژگی‌ها خیلی هیجان داشته‌اند؛ اما متاسفانه برای ناشرها اصلا جذاب نیستند! سعی کنید کلیاتی در مورد چشم‌انداز بازی، مسیری که برای انتخاب ایده داشته‌اید و بازار هدف بگویید. حواس‌تان باشد که اگر مخاطب چیزی از بازی سر در نیاورده باشد و یا از کلیات بازی شما خوشش نیامده باشد، هیچ علاقه‌ای به شنیدن جزئیات نخواهد داشت.

 

راجع به درآمدزایی بازی حرف بزنید

ناشرها دوست دارند بدانند که اندازه‌ی بازار محصول چقدر است؟ بازی‌های مشابه عملکردشان چطور بوده است؟ رشدی که مد نظر شماست، در چه مدت زمانی رخ می‌دهد؟ سعی کنید خیلی واضح و شفاف و تا حد امکان با رفرنس‌های معتبر درباره‌ی این موارد صحبت کنید. گفتن جملاتی کلی‌ مانند «بازی‌های کلماتی در بازار ایران خیلی پول درمی‌آورند» که مبتنی بر شهود است و هیچ رفرنسی ندارد، کمکی به جذب شدن ناشر نخواهد کرد. سعی کنید از آمارهای رسمی ارائه شده توسط مارکت‌ها مانند کافه بازار یا سرویس‌های تبلیغاتی مانند تپسل و غیره کمک بگیرید. همچنین اگر خودتان قبلا محصول مشابهی داشتید یا تجربه‌ای داشتید که می‌تواند درآمدزایی از بازی را نشان بدهد، حتما بیان کنید.

 

از ویدیو و تصویر زیاد استفاده کنید

در هنگام پیچ کردن، یک ویدیو یا گیف ۵ ثانیه‌ای می‌تواند شما را از شر ۱ دقیقه تلاش برای توضیح دادن شفاهی خلاص کند. خیلی وقت‌ها ایده‌های خلاقانه یا خاص گیم‌پلی در قالب کلمات و لغات قابل گفتن نیستند؛ اما یک گیف کوتاه چند ثانیه‌ای به راحتی ایده را منتقل می‌کند. 

 

زمان‌بندی واضحی داشته باشید

ناشرها بیش‌تر از این که دوست داشته باشند بدانند ویژگی‌هایی که شما در برنامه‌ی تولید دارید چه هستند، دوست دارند از این که برنامه‌ی زمان‌بندی‌تان چیست و الان کجای آن هستید خبردار شوند. داشتن یک تایم‌لاین ساده می‌تواند به راحتی وضعیت پروژه را تشریح کند.

 

روی پرزنتیشن خود وقت بگذارید

کیفیت پرزنتیشن شما در ذهن ناشر معیار خوبی از کیفیت محصول نهایی‌تان است. تا می‌توانید از متن اضافه پرهیز کنید و سعی کنید مختصر و مفید مطالبی که می‌خواهید مخاطب بشنود را در پرزنتیشن بیاورید. استفاده از فونت‌های نامناسب یا رعایت نکردن یکپارچگی بصری در طول پرزنتیشن، ممکن است تاثیر خوبی روی مخاطب نداشته باشد.

 

موارد بالا توصیه‌های کلی‌ای هستند که در هنگام ارائه پروژه به ناشر باید در ذهن داشته باشید. هیچ نیازی نیست در روز پیچ‌دی حتما تک‌تک این موارد را رعایت کنید؛ اما رعایت کردن هر کدام از آن‌ها در بهتر شدن کیفیت ارائه شما تاثیر خواهند داشت!

 

مطالب مرتبط:

فراخوان شناسایی بازی جهت انتشار توسط آواگیمز

 

با آرزوی موفقیت برای شما،

مرکز تخصصی سرمایه‌گذاری و نشر بازی آواگیمز