خدمت سربازی، چالش بازی‌سازان جوان

به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین پایه صنعت بازی‌سازی در سراسر دنیا نیروی انسانی است. با توجه به جوان بودن این صنعت در کشور، و پایین بودن میانگین سنی افراد متخصص در این حوزه، خدمت سربازی به یکی از اصلی‌ترین چالشهای تیم‌ها و شرکتهای بازی‌ساز تبدیل شده است.

در شرایطی که شغل بازی‌سازی هنوز در کشور ما به اندازه کافی پول‌ساز نیست و پایه‌های این صنعت بر اساس انرژی و انگیزه تیم‌های جوان (و نه شرکتهای با سرمایه بزرگ) در حال شکل‌گیری است، ابعاد این چالش در صنعت بازی سازی نسبت به سایر شرکتهای نوآور و دانش بنیان بسیار گسترده تر شده به گونه‌ای که تقریبا همه افراد و شرکتهای بازی‌ساز به نوعی با این معضل دست و پنجه نرم می‌کنند.

اعزام به خدمت سربازی دو ساله، موضوعی‌ست که از همان ابتدا تشکیل تیم‌های چابک بازی ساز را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد و اعزام به خدمت در مواردی مسیر شغلی و زندگی بازی سازان را تغییر خواهد داد. به گونه‌ای که بسیاری از افراد برای به تعویق انداختن این موضوع ممکن است سالها در رشته‌ای نامرتبط به شغل خود ادامه تحصیل دهند. و تیم‌های بازی سازی زیادی با مشکلاتی از این جنس روبرو هستند.

 

سینا از تیم بازی سازی اسیدگرین‌گیمز می‌گوید:

“در بازى سازى سرعت جلو رفتن دانش و پيشرفت تكنولوژى ها خيلى سريع هست به طورى كه بعضى از ابزار ها و متودولوژى هايى كه براى ساخت بازى ٢ سال پيش استفاده مى شده الان ديگه غير متداول هستند و اگر ما همراه با جلو رفتن اين ساختار ها جلو نريم بايد وقت و انرژى زيادى براى جبران اين عقب افتادن صرف كنيم. وقتى ما بعد از ٢ سال سربازى را تمام ميكنيم بايد به اندازه ٢ سال تلاش كنيم تا به جايى كه قبلا در آن بوديم برسيم! ضمن اينكه از پيشرفت ها و اتفاقات حال حاضر هم غافل نشويم. پس تمام انرژى ما به جاى پيشرفت كردن صرف جبران عقب افتادگى ٢ سال گذشته مى شود.”

 

امید بهشت کار هم که سالها مشغول بازی‌سازی تخصصی بوده چنین نظری دارد:

“ماهیت کارهای استارتاپ مانند بازی سازی استفاده بهینه از وقت و زمان هست و هر ثانیه می تونه تاثیری بسیار زیادی در آینده پروژه و تیم داشه باشه٬ مخصوصا در این دنیای مدرن که همه چیز در حال پشرفت ثانیه ای هست بازی سازها در ایران می بایست مقدار زیادی از فکرشون رو اختصاص بدن به گذروندن این دوره دو ساله.”

 

در سالهای اخیر تلاش‌هایی از سوی بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای تسهیل این موضوع برای شرکتهای دانش‌بنیان صورت گرفته است که به دلیل پیچیدگی‌های روند دانش‌بنیان شدن شرکتها و سایر شرایط و محدودیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد، تاثیر چندانی برای تیم‌های بازی‌ساز نداشته است.

آواگیمز از ابتدای تاسیس این موضوع را مد نظر داشت و به دنبال یافتن روشی برای تسهیل خدمت سربازی و هدفمند کردن آن در قشر بازی‌ساز بوده است. خوشبختانه در حال حاضر و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرایطی مهیا شده که بازی سازان با کمک شتابدهنده‌ها و با داشتن برخی شرایط می‌توانند از طریق بنیاد ملی نخبگان، خدمت سربازی را به صورت اجرای پروژه‌های تخصصی و به صورت هدفمند انجام دهند. با توجه به اینکه شرایط استفاده از تسهیلات خدمت سربازی در صورت استقرار در شتابندهنده‌ها به مراتب ساده‌تر از مسیر شرکتهای دانش‌بنیان است، بازی‌سازان توانمند پس از عبور از پروسه ارزیابی و پس از جذب سرمایه و استقرار در شتابدهنده می‌توانند با خیال آسوده‌تری به ایجاد کسب و کار فناورانه خود مشغول شوند و تسهیلات مرتبط با خدمت نظام وظیفه استفاده نمایند. یقینا این موضوع تاثیر زیادی در سرعت بخشیدن به شکل‌گیری صنعت بازی‌سازی خواهد داشت.

در حال حاضر تعدادی از اعضای تیم‌های مستقر در آواگیمز در حال استفاده از این تسهیلات هستند و تیم‌ها پس از پذیرش در آواگیمز، در صورت داشتن عملکرد مناسب می‌توانند جهت استفاده از تسهیلات خدمت نظام وظیفه طبق ضوابط اقدام نمایند.