خلاصه‌ای از کارگاه Occupation: Game Producer امیرحسین عرفانی

روز چهارشنبه ۲۴ مهرماه ۹۸، به همراه امیرحسین عرفانی، کارگاهی را به نام «Occupation: Game Producer» برگزار کردیم. جمعی از بازیسازان دور هم جمع شدیم تا امیرحسین عرفانی از راه دور برای ما از صفر تا صد تجربیات خود از بازیسازی ایندی در کشور هلند سخن بگوید. او توضیحات خود را به دسته‌بندی‌های مشخصی درباره نحوه مهاجرت خود، برداشت خود از تغییرات زندگی در ماه‌های اولیه سفر، تجربیات کاری و در نهایت پاسخ به سوالات و ابهاماتی که احتمالا بازیسازان ایرانی با آن‌ها درگیرند معطوف نمود.

در ادامه، به ارائه خلاصه‌ای از این کارگاه می‌پردازیم. همچنین در لینک پایان صفحه، می‌توانید به ویدیوی تصویری این رویداد سه ساعته دسترسی پیدا کنید:

 

امیرحسین عرفانی، کارگاه را با ارائه پیشینه‌ی کاری خود آغاز کرد. عرفانی در ایران تجربیاتی را مانند مدیریت هنری و مدیریت رویداد در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، مدیریت دپارتمان هنری و تدریس گیم آرت در انستیتو ملی بازیسازی، مدیریت کامیونیتی CGart در ایران، مدیریت بخش خلاقیت آواگیمز و در مجموع، فعالیت‌های هنری در زمینه آرت دیجیتال و سه‌بعدی داشته است. 

عرفانی در ابتدا از سختی‌های مهاجرت و پیدا کردن کار در کشورهای اروپایی صحبت و به نکاتی در مورد نحوه‌ی کار پیدا کردن اشاره کرد. او تاکید کرد که برای استخدام در کشورهای دیگر، مهم‌ترین عامل، داشتن رزومه تمیز و حرفه‌ای، لینکدین قوی و کاور لتر (Cover Letter) مناسب است. او به همین روش و با ثبت درخواست در وبسایت Gamejob، توانست با یک یوتیوبر (Youtuber) معروف هلندی قرار مصاحبه بگذارد ودر نهایت به عنوان تهیه‌کننده، مسئولیت هدایت یک تیم بازیسازی را به عهده بگیرد. هدف این تیم ساخت بازی‌هایی بود که تماشا کردنشان هم به اندازه‌ی بازی کردن‌شان لذت‌بخش باشد. 

عرفانی در این مسیر مسئولیت استخدام نیرو، شکل‌دهی به تیم و انتشار یک بازی در طول یکسال را به عهده داشت. هدف اصلی سال اول این شرکت ایندی، بازگشت سرمایه اولیه، تجربه‌اندوزی در ساخت بازی آنلاین، تست و ارزیابی داده‌های یوتیوب، و آماده شدن تیم برای ساخت بازی اصلی بوده است. لازم به توضیح است که با همین منطق، تیم موفق به کسب ۵۰ میلیون بازدید از فضای یوتیوب شده‌ است. 

او در همین رابطه توضیح داد کنفرانس‌های خبری جدید، خبر از مرگ «رسانه» در تبلیغ و ترویج بازی می‌دهند. اکنون یوتیوب، رددیت و به طور کلی اینفلوئنسر مارکتینگ هستند که می‌توانند در فروش بازی اثرگذار باشند. 

 

عرفانی در ادامه درباره تجربه خود از مدیریت منابع انسانی توضیح داد. از نظر او باید ارتباط موثر، ایجاد فرهنگ درون تیمی، توجه به تفریحات مشترک، داشتن ساعت کار منعطف و ایجاد تعادل بین کار و تفریح وجود داشته باشد تا حال اعضای تیم خوب باشد و تمایل داشته باشند برای رسیدن به موفقیت، تلاش صادقانه کنند. برای رسیدن به چنین مواردی، اولین قدم این است که کاری کنید ارزش‌ مشترک به وجود آید؛ یعنی اعضای تیم به این باور برسند که در صورتی که بازی به موفقیت برسد، سود این موفقیت به خودشان هم خواهد رسید. 

او در انتها به این موضوع اشاره کرد که ملیت ایرانی هیچ محدودیتی برای کار و برقراری ارتباط اجتماعی در کشور هلند ایجاد نمی‌کند. همچنین بازیسازان هلندی، بازی‌های موفق ایرانی مانند لین، فرزندان مورتا و سرگذشت را می‌شناسند و برای بازیسازان ایرانی احترام قائلند. 

عرفانی تاکید کرد اگر یک بازیساز در ایران در دسته حرفه‌ای (Professional) قرار داشته باشد، توانایی او در اکثر کشورهای اروپایی بیش‌ازحد (Overqualified) برآورد خواهد شد. چون در ایران رشته‌ای در زمینه بازیسازی وجود ندارد و کسانی که جذب این حوزه می‌شوند، علاقه و مطالعه بالایی دارند که همین امر، تمایز آن‌ها را شکل می‌دهد. 

همچنین سن هم سدی برای کار نیست؛ حتی به افراد بالای سی سال حقوق بیش‌تری در هلند تعلق پیدا می‌کند. اما برای اینکه بتوانید در یک کشور خارجی به زندگی با کیفیتی برسید، لازم است حتما به سلامت روان خود اهمیت بدهید، قابلیت تطبیق بالایی با تغییرات داشته باشید و اطلاعات عمومی خود را بالا ببرید تا بتوانید ارتباطات تازه‌ای را تجربه کنید.

 

امیرحسین عرفانی در انتها خبر خوبی درباره برگزاری از راه دور تحت عنوان “آرتیست : پروژه ایندی” داد. او توضیح داد که این کلاس، یک دوره شش ماهه است که برای 3 نفر به طور آزمایشی و با هدف تخصص گرایی، یافتن استایل شخصی و پیشرفت در آرت استایل برگزار می‌شود. افراد پذیرفته شده، خواهند توانست به صورت اسکایپی در جلسات هفتگی تیم Webble Games شرکت کنند. 

از علاقمندان دعوت می‌کنیم لینک پورتفولیو و کاور لتر (شامل اهداف، انگیزه ها و …) خود را به ایمیل آواگیمز به آدرس artistindieproject@gmail.com ارسال کنند.

 

در این لینک می‌توانید ویدیوی کامل این کارگاه را تماشا کنید.